Westerlo is de meest KMO-vriendelijke gemeente

De Bouwunie, de unie die de kleine en middelgrote bouwondernemingen vertegenwoordigt, heeft onze gemeente uitgeroepen tot de meest KMO-vriendelijke gemeente.

Voor het uitvoeren van bouwwerken schrijven de gemeente- en stadsbesturen vaak grote opdrachten uit. Deze opdrachten bundelen alle uit te voeren werken tot één pakket wat niet enkel het administratief makkelijker maakt maar ook in de hoop zo een betere prijs te kunnen afdwingen. Nadeel van dergelijke opdrachten is dat het aantal mogelijke ondernemingen die de opdracht kunnen uitvoeren verkleint tot de grote bouwgroepen.

Het CD&V-gemeentebestuur volgt deze logica niet. CD&V vindt dat het opsplitsen van de bouwopdrachten meer en vaak ook lokale ondernemingen de kans geeft om zich voor de opdrachten in te schrijven. Meer kandidaten betekent meer concurrentie. Meer lokale kandidaten komt bovendien de lokale en regionale economie en werkgelegenheid ten goede.

De Bouwunie deed een onderzoek naar welke Vlaamse gemeenten de meeste moeite doen om bouwopdrachten aan KMO’s toe te vertrouwen. Westerlo prijkt helemaal bovenaan deze lijst! CD&V, het CD&V-gemeentebestuur en CD&V-schepen van Lokale Economie Filip Verrezen in het bijzonder zijn uiteraard erg blij met deze prijs. “Die aparte aanbestedingen brengen extra administratief werk met zich mee, maar ze zijn goed voor de lokale economie.”, zo stelt hij.